tiistai 6. joulukuuta 2016

Kirje Kaisulle 25.4.1949

Kaleva 25.4.1949

Hei Kaisu!
Reivaan taas vähän kuulumisia. Kiitos kirjeestä jonka sain jo viimme viikolla, mutta ei vain ennen ole tullut vastattua. Sehän oli mukava että saitte niitä heiniä niin paljon. Meille on järjestetty täällä yhteispyykki ja pojat saa joka viikko laittaa vaatteensa pyykkiin, käytännöllisten töitten päivinä tytöt sitten ne silittää. Ei minulle sukkia tarvitse laittaa. Kylläpähän sitten kesälomalle kun tulen, tuon itse mukanani.

Niistä kokeista ei vielä paljon tiedä kun ei vielä ole saatu niitä koipaperia pois. Nyt meillä on pian neuvontaopista ja maanviljelysopista kokeet. Meille on neuvontaopissa puhuttu yleensä kunnan asioista ja kuinka siellä käsitellään esim. maatalouskeskusliiton määräraha-anomuksia. Ja sitten Maatalouskeskusliitto r.y. orkanisaattiosta (järjestäytymisestä).

Maanviljelysopin tunnilla tämän viikon lopulla on minulla esitelmä tuhkan käytöstä. Kyllä täällä on tuota lukemisen riesaa niin tolokuttomasti että ei täällä paljon turhaa vapaata aikaa jää. Täällä pääsee pian jo kylvötoihin sillä maassa ei ole enää paljon routaa. Siihen Väinön asiaan ei osaa paljon sanoa kiitos nyt ensinnään niistä terveisistä. Ja mitä sitten siihen lemmensairauteen tulee niin siinä ei auta muu kuin on käytävä kaivolla valelemassa päätään kylmällä vedellä kolme kertaa päivässä. Niin ainakin rättälimestari teki Aleksis Kiven näytelmässä "Kihlaus" samanlaisessa tapauksessa.

Minä muuten olen päässyt aika helpolla käytännöllisten töitten päivinä kun olen saanut tehdä kaikenlaista puutyötä. Meille opetetaan hiukan sektorin ajoakin kesällä.

Eipä sitten muuta kuin hauskaa kevättä!

Toivoo Esko

Kotiväelle paljon terveisiä

sama

Jatkoa
Laittakaa pikapuoliin minulle pieni paketti minun nimittäin pitäisi saaha tänne se kirja jossa on Sevillan parturi Kampaamo. Sen kirjan nimi on Poikien oma kirja se on siellä lauvan päällä pahvilaatikossa (oven päällä). Sitten se Taikatempu kirja. Se on minun kaapissa. Sitten ne paperit, jotka minulle tuli piiriliitosta. Kuukausiraportit ne on sen kansion välissä minun kaapissa. Nämä kirjat minä minä tarvitsen ohjelman suoritukseen. Sitten minun uimahousuni ja se täplikäs ravatti olisi hyvä, jos pian voisitte ne voi laittaa. Sitten minkähänlainen se olisi jos pesisitte sen minun puvun ja rässäisitte. Kyllä sitä voisi täällä kesäaikaan pitää.

(isäni kirje sisarelleen)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti